THE BLOG

THE BLOG

Testglädje på arbetstid

NutidPosted by Jerker Porat Mon, November 04, 2013 22:18:56

På väg hem från utbildningsdag med ”Franska skolan” i Stockholm. Det var en fröjd att få möjlighet att komma dit och fortbilda kollegiet där. Vi vet sen förut att IKT-fortbildning är självklar för att skapa och bibehålla ett momentum i det pedagogiska utvecklingsarbetet. Det är alldeles för många kommuner och andra skolor som kastar ut IT-utrustning och tror att utvecklingen sköter sig självt, genom hörsägen i personalrummet. Dock kan vi konstatera att, precis som min vän Les Foltos skriver i boken om KollegaCoaching, den naturliga mötesplatsen för pedagogiska frågor är i kopieringsrummet medan man väntar på att bibban ska skrivas ut. Ingen optimal plats… I personalutrymmet förs ofta helt andra diskussioner som födelsedagar, biobesök, vem som skrev vad på Facebook, vilka joggingskor man precis köpt o.s.v. Detta av naturliga orsaker, då personalutrymmet är något man ofta går till för att en micro-break från läreriet.


Det min reflektion idag handlar om, är något jag bevittnat idag. Jag ledde en workshop med Win8 som bas, för att lära sig få ut så mycket som möjligt ur OS’et. Efter nästan varje genomgången funktion, app eller programvara var det verkligen full rulle i kollegiet, där nyfikna lärare testade, provade och gick bortom det som jag precis visade. Kollegerna visade sin granne som satt jämte vad de upptäckt, hur man gjorde och hur det kan användas. Det blev omgående en dela-kultur i aulan. Det är alltid svårt att avgöra när och om man ska gå vidare till nästa planerade instruktion, men ibland var jag tvungen

Kanske saknas dessa möten och eftermiddagar, när man i gruppen har en avsatt tid för kollegial brainstorming och man hinner testa nya saker med kollegorna under ledning eller stöd av en ikt-ansvarig? Dessa är värda lika mycket som själva workshoppen. Många ville egentligen inte gå förrän jag var tvungen att kila mot tåget, men de bär med sig nya erfarenheter och upptäckarglädje. Man skapar det pedagogiska mötesrummet genom input-try-develop-input-try develop o.s.v.

Då ska vi ändå tillägga att vi gjorde dessa workshops på en dag speciellt avsatt för omdömesskrivningar, vilket kan göra vilken lärare som helst en smula butter.




Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.