THE BLOG

THE BLOG

BETT

NutidPosted by Jerker Porat Mon, January 16, 2012 09:54:24

Jag var i London i samband med BETT-mässan torsdag-fredag v.2. Jag var bokad som föreläsare på fredagen kl 09.15 så jag hade hoppats på en dag inne på mässan på torsdagen. Tyvärr blev det inte så p.g.a. sjukdom. Piloten på den tidiga London-flighten var sjuk, så reservbesättning fick flygas in vilket ledde till 4 timmars försening. 6 timmar blev helt plötsligt 1.5 timmar.

Men mina intryck från mässan är goda, det ploppar upp nya spännande saker att använda i klassrummet. Många saker är helt fantastiska ur skolperspektiv, andra känns en smula krystade. Vill du t.ex. ha en fullt fungerande röntgenapparat i din biologisal? Ja, det kanske vore roligt men användningsområdet kanske blir en smula begränsat för att motivera den kostnaden. Nästa gång jag besöker mässan ska jag se till att ha med mig ett uppdrag, att speciellt titta på några specifika saker och utvärdera dessa. Mer tid önskas också naturligtvis. BETT-mässan på 1.5 timmar måste vara rekord.

På fredagen var det sedan dags för min föreläsning/seminarium och i publiken fanns ca 120 kollegor från hela Sverige som lyssnade intresserat och det kom en del frågor efteråt. Min keynote handlade om min skola som jag arbetar på och hur min undervisning fungerar där. Jag pratade om programvarorna OneNote, SharePoint Workspace, Live@EDU, och WorldWide Telescope. Jag pratade också om konceptet KollegaCoach som jag ska införa här i Nora.

Jag fick också¨möjlighet att lyssna på andra föreläsare t.ex. Anna Ljungqvist och hur hon använder sig av IKT i klassrummet. Professor John West-Burnham var där och som vanligt bjöd han på en avslappnad och underhålande föreläsning om hur elever utvecklar förståelse och kunskap. Jag har haft möjlighet att lyssna på honom tidigare och jag rekomenderar honom och hans föreläsningar!

När jag var frånvarande under torsdag och fredag använde jag mina nystartade portaler fullt. Jag hade gett i uppgift att göra olika matteuppgifter som mina elever skulle göra i deras Skydrives och dela med mig. I mina fysikkurser gav jag i uppgift att göra grupparbeten om universum, fria uppgifter, som de skulle dela med mig. Jag kunde under tiden dela deras projekt och ge formativa bedömningar under tiden de jobbade. Allt detta från andra sidan Nordsjön. Kul!