THE BLOG

THE BLOG

Vad nu?

NutidPosted by Jerker Porat Mon, October 09, 2017 22:15:30
Dammolnet har knappt skingrat sig sedan jag blåste bort allt damm som samlats här. Förra inlägget handlade om matematikundervisning, när Kalla Fakta besökte mig och min klass. Det var spännande:-)

Sedan dess har jag tagit mig till ett nytt jobb, som lärinspiratör på Microsoft, där jag reser runt och träffar och pratar med alla möjliga som har något med skolan att göra. Otroligt roligt, speciellt de gånger jag är med i klassrum och bidrar direkt till undervisningen.

Då jag jobbar på Microsoft kommer jag inte att skriva "Jag tycker Windows är bäst" eller motsvarande, för det skulle ju bli en smula fånigt, utan jag kommer mer reflektera över och beskriva det upplever när jag far kors och tvärs genom hela landet. Då jag oftast träffar skolor som använder våra grejer blir det dock naturligt att det står mest om sånt, men kanske kan du som läsare finna något nytt sätt att använda IT på genom att läsa här.

Jag funderar också en hel del kring det som Skolverket kallar digitaliseringen av skolan, hur kan vi avdramatisera detta för att slippa skrämma livet ur de pedagoger som inte har samma IT-mognad som du (för sannolikt har du som läser denna blaska en hyggligt hög IT-mognad). Om inte, säg till så försöker vi lösa det:-)

Välkommen!



Kalla Fakta

NutidPosted by Jerker Porat Wed, March 26, 2014 10:20:19

Jahopp…

Det var min klass som dök upp TV’n i tisdagens Kalla Fakta, det programmet som handlade om matematik. Mina farhågor var att eleverna skulle utmålas som exempel på hur det svenska matematikkunnandet bland svenska elever är sämre jämfört med andra länder. Nu blev det ju som tur var inte det, då reportern var tydlig med att dessa elever hade tur, då de gick i en skola som satsar extra på just matematik.

I inslaget kan det låta som om den svenska matematikens nedgång beror på en enda sak, horisontell vs. lodrät räkning, vilket är att generalisera, men det visar ändå ett förhållningsätt som är mindre lyckat, att man genomför en förändringar som omedelbums ska gälla på alla skolor. Argumenten som fanns för ett lodrätt räknesätt var att det stimulerar en mer artistisk del i hjärnan. Bra så, men det passar långt ifrån alla elever och om man då genomför en förändring som alla ska följa, kommer endast en del av eleverna få glädje av den förändringen, de som har svårt för räknesättet får det svårare.

Som lärare måste man vara flexibel och genom sin profession kunna använda och undervisa om flera olika sätt att räkna matematik på, allt för att eleven själv ska kunna upptäcka vilka modeller som fungerar bäst för denne.

Matematikundervisning, traditionellt sett, är en envägskommunikation från antingen läraren till eleven, eller från boken till eleven. Eleven blir duktig på att räkna de talen som står i boken, och den blir duktig på att göra provräkningar. Det bidrar dock inte så mycket för förståelsen för hur eleven ska få glädje av sina kunskaper, vilket gör att eleven blir omotiverad. Det finns massor med studier som visar att om eleven får ansvar, får känna förväntningar och jobba med ett stimulerande slutmål ökar produktionskvaliteten, dvs. eleverna skapar en produkt istället för att programmera in statisk kunskap som i bästa fall kan användas till liknande räkneoperationer som de som de mött i boken.

Ett exempel på ett projekt som mina elever nu gör är att de inhämtat kunskap om vilken typ av företag/organisation/service som innevånarna i Nora saknar. Deras uppgift är då att starta den typen av verksamhet, vilket kommer att leda till att det kommer att poppa upp ett IKEA-varuhus, ett nytt äventyrsbad och ett McDonalds här i Nora. Eleverna ”driver” då dessa verksamheter och lär sig hur man driver företag m.m. I projektet ingår också inspel från verkligheten, hur reagerar McDonalds-restaurangen på salmonella-smittat kött, hur mycket beräknas förlusten bli, vad händer om det blir en klor-läcka i badhuset m.m? Vilka typer av förmågor får vi in liknande projekt? Eleverna är fria att använda vilka metoder de vill när de ska räkna restaurangmoms, kommunrabatt i badhuset, årskort, utställningsyta i varuhuset m.m. Hur ska infarten till IKEA-varuhuset se ut för att klara av trafikströmmen? Vi bygger kunskap hela tiden när vi jobbar i projektform och eleverna i gruppen använder den metod som passar dem bäst, i deras olika roller i företaget, och där företagets framgång beror på hur väl eleverna kan samarbeta och leverera och presentera utfört arbete till övriga i ”företagsledningen”.

Mina elever jobbar också i matteboken...


Ojoj, ny kategori

AppenPosted by Jerker Porat Thu, November 14, 2013 22:16:24

Skapade den här kategorin alldeles nyss, torsdagen 14 november kl 22.14... Syftet med denna kategori är att hjälpa de skolor som investerar i Win8 datorer att hitta bra appar att använda i undervisningen.

Att kalla kategorin "Dagens app" eller "Veckans app" hade varit fyndigt, men då skulle jag ge er läsare ett löfte jag inte skulle kunna hålla. Uppdateringar kommer att komma med ojämna mellanrum, men minst en i veckan.

Håll till godo!



Pedagogiskt cafe - edit

NutidPosted by Jerker Porat Wed, November 13, 2013 13:24:15

Hej!

Ikväll styr jag mot det Pedagogiska cafét på Medioteket i Stockholm. Jag tänkte utnyttja min konstnärliga frihet och göra min OneNote-presentation på ett sätt jag inte gjort tidigare. Det blir spännande!

Resultatet delar jag gärna här!

http://sdrv.ms/HQRkqY

Kom ihåg att OneNoten inte uppdateras förrän jag börjar jobba med den ikväll, efter sex.

EDIT

Väl hemma ska jag lägga till ytterligare delar från presentationen!

Ofta när jag har mina föreläsningar utgår jag från lärarens perspektiv, men idag blev det ett elevperspektiv på användandet av OneNote, bl.a. hur man kan göra en redovisning i Hem- och konsumentkunskap och Idrott och Hälsa. Filmerna från dessa finns om ni öppnar ovan stående anteckningsbok i en OneNote-app på er smartphone eller er lokala OneNote på datorn.

Vi gjorde också en lite kort instruktionsfilm på hur man startar en ny OneNote. Filmen är oredigerad och ligger olistad på min youtubekanal:

Här finns den dock inbäddad och filmen skapades med programmet Community Clips


Något jag nämnde som i förbifarten, och som är en föreläsning/workshop i sig är hur eleverna växer med uppgifterna när de istället för att konsumera kunskap, producerar kunskap, för sig själv och andra. Jag visade som hastigast ett exempel på hur eleverna kan skapa olika webbplatser med information som kan göras tillgängliga i samhället via t.ex. QR-koder

Tack för att jag fick komma till er på Medioteket och Stockholms stad! Hoppas vi ses någon mer gång!











Testglädje på arbetstid

NutidPosted by Jerker Porat Mon, November 04, 2013 22:18:56

På väg hem från utbildningsdag med ”Franska skolan” i Stockholm. Det var en fröjd att få möjlighet att komma dit och fortbilda kollegiet där. Vi vet sen förut att IKT-fortbildning är självklar för att skapa och bibehålla ett momentum i det pedagogiska utvecklingsarbetet. Det är alldeles för många kommuner och andra skolor som kastar ut IT-utrustning och tror att utvecklingen sköter sig självt, genom hörsägen i personalrummet. Dock kan vi konstatera att, precis som min vän Les Foltos skriver i boken om KollegaCoaching, den naturliga mötesplatsen för pedagogiska frågor är i kopieringsrummet medan man väntar på att bibban ska skrivas ut. Ingen optimal plats… I personalutrymmet förs ofta helt andra diskussioner som födelsedagar, biobesök, vem som skrev vad på Facebook, vilka joggingskor man precis köpt o.s.v. Detta av naturliga orsaker, då personalutrymmet är något man ofta går till för att en micro-break från läreriet.


Det min reflektion idag handlar om, är något jag bevittnat idag. Jag ledde en workshop med Win8 som bas, för att lära sig få ut så mycket som möjligt ur OS’et. Efter nästan varje genomgången funktion, app eller programvara var det verkligen full rulle i kollegiet, där nyfikna lärare testade, provade och gick bortom det som jag precis visade. Kollegerna visade sin granne som satt jämte vad de upptäckt, hur man gjorde och hur det kan användas. Det blev omgående en dela-kultur i aulan. Det är alltid svårt att avgöra när och om man ska gå vidare till nästa planerade instruktion, men ibland var jag tvungen

Kanske saknas dessa möten och eftermiddagar, när man i gruppen har en avsatt tid för kollegial brainstorming och man hinner testa nya saker med kollegorna under ledning eller stöd av en ikt-ansvarig? Dessa är värda lika mycket som själva workshoppen. Många ville egentligen inte gå förrän jag var tvungen att kila mot tåget, men de bär med sig nya erfarenheter och upptäckarglädje. Man skapar det pedagogiska mötesrummet genom input-try-develop-input-try develop o.s.v.

Då ska vi ändå tillägga att vi gjorde dessa workshops på en dag speciellt avsatt för omdömesskrivningar, vilket kan göra vilken lärare som helst en smula butter.



Franska skolan

NutidPosted by Jerker Porat Mon, November 04, 2013 07:09:53
Franska skolan i Stockholm är en av de många skolor som förstår att långsiktig fortbildning ger trygg användning av investerad hårdvara. Idag ska de lära sig hur man får ut mer av det operativsystem de har på sina datorer, Win 8.

Jag bifogar länk till en nyttig sida med keyboard shortcuts

Bifogar även en lista på 40 bra appar att använda i undervisningen.



Så funkar det och Mattekommissionens dag på NasdaqOMX

NutidPosted by Jerker Porat Tue, October 29, 2013 21:09:56

På morgonen styrde jag kosan mot UpplandsVäsby och konferensen "Så funkar det" där jag hade ett workshop-pass på ca 50 minuter. På plats hade vi ett bra gäng som lyssnade och var aktiva i workshoppandet, vilket alltid är en fröjd för en workshoppare. Vi snöade in på OneNote ganska omgående och kikade på uppbyggnaden av hur en OneNote-anteckningsbok ser ut med anteckningsbok-kapitel-sidor. Vi kikade även på hur man tillsammans med eleverna skapar sitt egna undervisningsmateriel. Vi lärde oss infoga skärmurklipp, video och ljud.

När vi sedan gick vidare såg vi hur vi med hjälp av "Community Clips" lätt gör egna instruktionsvideor som är redo för distribution med bara 5-6 musklick.

Vi såg också hur man skapar en progression i programmeringsspråk genom att titta lite på figuren KODU och senare även programmeringsplattformen "Touchdevelop". Speciellt "Touchdevelop" används med fördel i et entreprenöriellt lärande där elever i gruppen har olika roller. Slutprodukten är något som kan distribueras i kända app-butiker.

Kl 09.55 styrde jag därefter kosan mot NasdaqOMX, vid Frihamnen där vi i Mattekommissionen hade en workshopdag. Där fick jag tillfälle att hälsa på, luncha med och lyssna på 2 fantastiska kollegor från Australien resp. Singapore och deras erfarenhet i sina skolor. De pratade om hur man utvecklar pedagogiken med verktyg från 21stCLD och det är verkligen något man går igång på när man ser hur deras konkreta lektionsexempel graderas efter rubrikerna i 21stCLD. Jag bidrog även med 2 workshops för de yngre årskurserna på förmiddagen och för äldre kurser på eftermiddagen.

För er som inte riktigt vet vad 21stCLD är för något kan man enkelt säga att det är ett skattningsverktyg där man gradera sina projekt och lektioner för att få en bild över hur väl de uppfyller målen för 21st century skills. 21st century skills är något som man kan, med lite vilja översätta till EU's nyckelkompetenser för livslångt lärande.

NasdaqOMX stod som värd för dagen tillsammans med Microsoft. De är beroende av kunskapskraft lokalt i Sverige. Företag outsourcar sin produktion till länder där det är billigare att producera. För att kunna möte den produktionsflykten från Sverige måste vi ha hög kompetens som väger upp de extra kostnader det medför att producera i Sverige. Ett sätt är att höja bästanivån och även bredda den populationen. Då kikar jag gärna på hur det svenska idrottsundret. En framgångsrik idrottman/kvinna har ofta sin bakgrund i en trygga träningsgrupper där de tränar tillsammans med kompisar som befinner sig på olika nivå. Tränarens uppgift är att finnas där, hålla ihop gruppen, bygga gemenskap och för att göra detta måste tränaren fokusera på alla individer i gruppen, och ge knuffar åt det håll som är bäst för individen. Tränaren måste kunna se och hjälpa alla lika mycket. Om det inte sker faller tryggheten i gruppen, och vi får varken glada "amatörer" eller konkurrenskraftiga elitidrottare. Samma förhållande bör gälla i skolan, att vi pedagoger lägger lika mycket tid på eleverna, oavsett deras kunskapsnivå.

Jag bifogar en PDF från min presentation jag hade för Mattekommissionen!

Glad kväll!
Jerker



PDF för Sigtuna

NutidPosted by Jerker Porat Tue, October 08, 2013 15:55:04

Genom ett bedårande, guldigt höstlandskap for jag, med målet inställt på Märsta och Ekillaskolan för en workshop i OneNote för Sigtuna kommun.

På plats möts jag av Lars Sundberg, och vi inträder i skolan där workshoppen ska äga rum. På slaget 12.30 drar vi igång, jag med ”advanced”-gruppen och Lars har ”basic”-gruppen.

Vi går igenom anteckningsbokens hierarki med ant.bok-kapitel-sidor och kikar snabbt på textinmatningsfliken.

Under fliken ”Infoga” finns de verktyg som vi lägger längst tid på att använda, men vi hinner också med länkade anteckningar.

Efter fikapaus försöker vi dela våra anteckningsböcker med varandra via SkyDrive, vilket jag tror alla lyckas med. Avslutningsvis är det många av oss som undersöker programvaror som finns på Learning Suite, som laddas ner via http://www.pil-network.com

Nedan finns den PDF jag skrivit som är en instegs-inspirationsguide till att använda OneNote i skolan.

Tack för att jag fick komma till er och tack till er alla som var med i klassrummet. Jag lär mig alltid något nytt jag med.







Next »